Friday, September 22, 2006


Da er jeg på nett igjen etter en laaaaang og god sommer i Norge. Ved siden av 4 ukers ferie var jeg på diverse stevner/konferanser. Jeg møtte mange trivelige nye og gamle kjente i løpet av sommeren. Veldig koselig! Takk for sist til dere jeg traff!

En av de største happeningene i løpet av sommeren, som jeg var med på, var freds/forsoningskonferansen Bridgebuilders, som fant sted i august. Vi var samlet 1 uke i Hedalen, 30 ungdommer: 10 israelske, 10 palestinske og 10 norske + ledere, og vi hadde fantastiske dager, med et flott fellesskap, og mange gode opplevelser å se tilbake på. Deretter var Midtøsten-gruppa noen dager i Oslo, hvor de bodde hos vertsfamilier. Og responsen fra deltakere og ledere etter disse dagene har vært overveldende positive, og gav absolutt mersmak.
Vi var jo ekstra spente på hvordan det ville bli ettersom situasjonen i Midtøsten ble bare verre og verre. Ville deltakerne komme seg ut av MØ, og hvilken "baggasje" hadde de med seg. Heldigvis kom de fleste seg ut, eneste untaket var deltakeren fra Gaza. Gaza var og er fortsatt lukket for inn- og utreise.
Det var sterkt å oppleve hvordan vår felles kristne tro, kunne bygge broer og sprenge barrier, på tross av at det er mye man er uenige om, og at mange av dem har mange vonde opplevelser i "bagasjen" fra den "andre siden".
Vi ser frem til å møtes igjen, med samme gruppa i ørkenen i Jordan neste påske. Deretter skal den norske gruppa til Det Hellige Land, og bli bedre kjent med forholdene på de andre deltakernes hjemmebane.

No comments: