Saturday, June 16, 2007


Dagens nyhetsbilde fra Det Hellige Land preges av mye vold og elendighet, ikke minst i disse tider med unntakstilstand i det Palestinske området. Men disse bildene er også fra dagens virkelighet; fra stranden i Tel Aviv, nærmere bestemt Jaffa. Tel Aviv ligger en times kjøring fra Jerusalem, men det er en helt annen verden. Den politiske og religiøse spenningen er langt mer merkbar i Jerusalem enn i det sekulære, moderne Tel Aviv. Tel Aviv er en typisk middelhavsby, mens Jerusalem ikke kan sammenlignes med noen by, på godt og vondt. Den er helt klart unik. Selv om jeg synes det er spennende å bo i Jerusalem, og er svært glad i byen, er det et slitsomt sted å leve over lengre tid. Alle spenningene som ligger like under overflaten, og innimellom eksploderer, merkes, oftest uten at en er seg det bevisst. En av de kjærkomne avkoblingene jeg benytter, er stranda i Tel Aviv. Jeg merker tydelig at folk i Tel Aviv er mer avslappet, og det gjør at jeg også slapper av mer. Jeg tenker ikke så mye på det i det daglige, men det hender det slår meg når jeg er i Tel Aviv. Skuldrene senkes, pusten går roligere. På stranda i Jaffa-Tel Aviv er det en salig blanding av jøder og arabere, tilsynelatende avslappede, og upåvirket av hva som skjer i landet forøvrig. Det føles nesten som å være i en boble, det er som en trass har tatt tak i Tel Avivs befolkning; nå er vi inderlig lei av alle konfliktene, vi nekter å la oss påvirke av all elendigheten rundt oss, vi vil ha et normalt liv. Vi skal nyte livet! Da jeg var på stranda forrige helg, tenkte jeg spesielt på det. Bare noen km lengre sør på Middelhavskysten, i Gaza og Sederot, var det mye uro, israelske militæroperasjoner i Gaza, interne kamper i Gaza mellom palestinske grupper, og rakett-skyting over til den israelske byen Sederot. Men i Tel Aviv, der var det som en hvilken som helst dag på stranda, og det eneste en merket av kampene lengre sør, var et og annet miliærhelikopter som fløy over hodene på oss, i retning Gaza. Men det var det tilsynelatende ingen som la merke til. Det er kanskje ikke så bra med denne tilsynelatende likegyldigheten, men det er ikke fritt for at jeg forstår dem, og går en lengre innpå folk, er de da heller ikke så likegyldige som de virker som. Heldigvis!



No comments: