Saturday, November 24, 2007

A satellite picture marked to indicated the Syrian-African Rift. The arrows indicate underground movement. (NASA)
Tidligere i uka ringte jeg min kollega Simon for å spørre om noe, før jeg kom så langt sa han: "Don't worry! Det var bare 4,2 i styrke, ingen stor skade skjedd." "What! sa jeg, hva prater du om?" "What! Sa han, kjente du ikke jordskjelvet?" Det kjente jeg ikke nei, muligens fordi jeg på det tidspunktet var ute og kjørte på humpete veier på Vestbredden.:)


Men jordskjelvet rundt midnatt sist natt kjente jeg, like etter at jeg hadde lagt meg, heller ikke så kraftig, bare 4,1 i styrke. Men det rystet så pass at jeg noen sekunder lurte på om jeg skulle få på meg klær og komme meg ut. Men det var heldigvis over etter veldig kort tid. Men det var nok til at jeg kjente frykten, og lurte på om det var trygt å sove, om det ventede store skjelvet nå var i anmarsj. Spesielt siden det var det andre skjelvet i løpet av få dager. Og jeg er sikker på at mange andre lurte på det samme.

For det er også en frykt som mange her nede lever med. Ekspertene sier at et stort skjelv er i anmarsj, det kan komme i morgen, eller om noen år. Hvorfor? Fordi den syrisk-afrikanske kløft går igjennom landet. Det er en sprekk i jordskorpa som strekker seg fra Syria til Afrika. Laveste punkt i sprekken er Dødehavet, ca 400 m under havoverflaten. Det er forøvrig det laveste punktet på jorden. Hele Jordan-dalen og også Gennesaret-sjøen (ca 200 m under havoverflaten) er en del av kløften. Javel, hva så sier du kanskje? Og nå skal ikke jeg begi meg ut på noen ekspert-uttalelse, men det jeg har forstått er at den kløften av og til beveger seg. Som vist på bilde over. Jordskorpen på de to sidene av kløften beveger seg i motsatt retning av hverandre. Episentrene for jordskjelvene som har vært her nede er oftest i kløften. Grunnen til at de venter et nytt større skjelv i nær fremtid, er at dette området som Israel befinner seg i har gjennomsnittlig et stort skjelv hver 80. år, forrige store skjelv her var i 1927....

Så spesielt når slike mindre skjelv kommer, kommer diskusjonen opp i Israel om hvorvidt nasjonen er rede. Er bygningene sterke nok osv.... Som det står kommentert i Haaretz idag; milliarder er brukt de senere årene på å sikre oss mot angrep fra Iran og andre, men bare noen millioner er brukt for å sikre oss mot jordskjelv.

Jeg er glad for at jeg bor i en ny bygning som iflg forskrifter er bygd med tanke på jordskjelv også. Det er verre med f.eks de som bor i Gamlebyen i Jerusalem. Husene der er bygd oppå ruiner, og står ikke støtt i det hele tatt. De sier at om et stort jordskjelv kommer, vil Klippedomen falle, fordi den står så ustøtt.... Mange fanatikere ønsker jo nettopp å få lagt Klippedomen i grus, derfor er det også strengt sikkerhetsopplegg rundt Klippedomen. Men alle verdens sikkerhetsvakter kan ikke hindre et jordskjelv, da må det annen type sikring til...

No comments: