Tuesday, January 29, 2008




Nå er vi allerede en mnd inn i 2008. Ett år som betyr mange forandringer, for meg personlig (flytter hjem til sommeren) og for Bibelselskapsarbeidet i Det Hellige Land. Fra nå av er det 3 Bibelselskap i dette landet; Hebraisk-Israelsk BS, Arabisk-Israelsk BS og Palestinsk BS, og samarbeidet mellom de 3 skal styrkes. Du lurer kanskje på hvorfor ikke arabisk-israelsk og palestinsk BS kan slås sammen? Det er bl.a. fordi araberne inne i Israel og araberne i Det Palestinske området lever i svært forskjellige kontekster, og de identifiserer seg ofte forskjellig. Men det betyr ikke at alt skal være adskilt. På de områdene det er naturlig å samarbeide, er planen at det skal gjøres. Denne omstruktureringen er et resultat av at UBS tar på alvor at den unike situasjonen i dette landet krever et unikt BS-arbeid. Labib har gått over i ny stilling, han skal være fundraiser for, og koordinator mellom de 3 Bibelselskapene, noe som bl.a. innbærer jevnlige møter med lederteamet, som er de 3 lederne. Leder for Arabisk-Israelsk BS er ikke på plass enda, men Victor Kalisher startet sist nov som leder for Hebr-Israelsk BS og Nashat har tatt over lederskapet av PBS fra 1. jan. Frem til jeg reiser hjem til sommeren skal jeg i deler av stillingen min assistere Labib i denne oppstartsfasen. De 2 bildene over viser Victor og Labib, bildet til venstre illustrerer på en god måte noe jeg har lært mye om av både Labib og Nashat i årene jeg har vært her: Tjenende lederskap. Før jeg i det hele tatt var klar over at jeg hadde et punktert dekk på bilen min, var Labib i gang med å skifte det... Jeg er visst blitt bra bortskjemt....:)

No comments: