Sunday, December 10, 2006


Det går med stormskritt mot jul. En fredagskveld for et par uker siden hadde jeg en høyst usedvanlig fredagskveld, som jeg nok aldri vil glemme: Jeg besøkte 5 forskjellige familier i Betlehems-området. Bildet over er fra Betlehem/Beit Sahour. (Hyrdemarkene ligger i Beit Sahour.) Min kollega Tony og hans kone Mary bor i Betlehem, og står på for å hjelpe så mange som mulig av de nødlidende i Jesu fødeby. Og de er det dessverre så altfor mange av. Arbeidsledigheten i Betlehem er i dag på ca 50%. Jeg fikk være med Tony & Mary på besøk til 4 familier som lever svært vanskelige liv. Den 5. familien vi besøkte var hos Mary´s søster, hvor storfamilien var samlet til et herlig arabisk måltid. Den første familien vi besøkte var en kristen familie i Beit Jala, like ved Betlehem: 4 barn som bor hos sin bestemor, og er helt avhengig av henne. Hun har ingen inntekt. De gikk på skole, men det har de ikke råd til lengre. Faren døde for noen år siden. Og etter at han døde, forlot moren barna, og flyttet til Jerusalem. Det var rett og slett hjerteskjærende å møte disse barna, og se og høre hvordan de lever. Den yngste gutten spurte Mary her om dagen: "Kan jeg få lov å kalle deg mamma?" Og det fikk han selvsagt.

No comments: