Monday, October 02, 2006





På vår Galilea-tur var vi også en tur i Hamat Gader, som ligger kilt opp under den Jordanske grensa. På bildet til venstre kan grensa sees like bakenfor parken, (det som ser ut som en grusvei). Hamat Gader har bl.a. varme kilder som har vært i bruk siden romersk tid, for å gi velvære til menneskene. Nå er det blitt modernisert en del på 2000 år, men kildene inneholder visst det samme. Er ikke måte på hva kildene hjelper mot, så etter et besøk der føler jeg meg som et nytt menneske. Lukter ikke spesielt godt av vannet, men man må lide for skjønnheten er det ikke så? Ved siden av kildene er der også vanlig basseng, og en krokodillepark i Hamat Gader, samt romerske ruiner.

Tatt i betraktning at det ikke bare er tett opp til jordansk grense, men også ikke langt unna syrisk og libanesisk grense heller, er det ikke fritt for at jeg gjorde meg noen ekstra tanker om de siste måneders krigs-hendelser. Det er utrolig at ting kan vende tilbake til "normalen" igjen så kjapt. Mange har spurt meg hvordan det var å komme tilbake til Israel etter krigen. At jeg ikke merket de store endringene i Jerusalem overrasket meg ikke så mye, men at også nord-Israel har rukket å vende tilbake til en tilnærmet normal-tilstand, det var mer overraskende. De få soldatene vi så i parken var rimelig avslappede, der de gikk og nøt sin iskrem(se bildet over). Og godt er det, at livet går videre. Må det også snart bli ekte fred både for israelere, libanesere og palestinere.

No comments: